Aanmelden

Pensioenaangifte met UPA

U wilt een snelle en efficiënte pensioenadministratie. Daarom verandert de manier waarop u uw pensioengegevens aan ons doorgeeft. Op deze pagina leest u wat UPA is en wat dit voor u betekent.

 

  

 

 

 

 

 

Bekijk ons filmpje

In 1 minuut krijgt u een beeld van wat UPA inhoudt. 

 

 PGB Video

 

Wat is UPA en hoe werkt het?
UPA staat voor Uniforme Pensioen Aangifte. Dat is een nieuwe standaard om direct vanuit het salarispakket gegevens door te geven. Snel, efficiënt en met weinig kans op fouten.

Als u zelf de administratie doet:
Via uw salarispakket geeft u elke maand (of elke 4 weken) de gegevens aan ons door. Dat gaat via een UPA-bericht. Wij halen alle salaris- en dienstverbandgegevens uit dit bericht. Op basis van deze gegevens krijgt u een factuur.  Heeft u een middelloonregeling? Dan ontvangt u voorlopig nog voorschotnota's en een eindafrekening. Vanaf de 1e nota over 2020 krijgt u wel elke maand een factuur op basis van uw UPA-bericht.

Zitten er fouten in uw UPA-bericht? Wij koppelen dit dan aan u terug. Afhankeijk van uw salarissoftwarepakket kunt u ook daarin een terugkoppeling zien. U corrigeert deze fouten zelf in uw salarispakket. Dan stuurt u een gecorrigeerd UPA-bericht naar ons op.

Als iemand anders uw administratie doet:
Dan machtigt u uw administratiekantoor. Zodat zij namens u UPA-berichten naar ons kunnen opsturen. U leest onder 'Hoe bereid ik mijn administratie voor op UPA?' hoe u deze machtiging afgeeft.

Handleiding aanleveren via UPA
Kijkt u dan in onze handleiding voor meer informatie over de pensioenaangifte via UPA.
Wat zijn de voordelen van UPA?
De overgang op UPA heeft voordelen voor u én voor uw werknemers:

Dit zijn uw voordelen:
1. Uw pensioenadministratie kost minder tijd
Dat komt omdat u (of uw administratiekantoor) de gegevens rechtstreeks vanuit het salarispakket aan ons doorgeeft. Apart werknemers in- en uit dienst melden hoeft niet meer. U hoeft ook geen jaarloongegevens meer naar ons op te sturen.

2. U ziet direct of uw gegevens kloppen
Direct nadat u (of uw administratiekantoor) de gegevens naar ons opstuurt, krijgt u (en uw administratiekantoor) een terugkoppeling of het bericht goed is ontvangen. Dat gaat via het salarispakket én via mijnpgbdesk.nl.

3. U krijgt facturen op basis van actuele informatie
Bij het maken van uw facturen gaan wij uit van de gegevens die u (of uw administratiekantoor) aan ons heeft doorgegeven. Daarmee is de kans op vervelende verrassingen een stuk kleiner. Heeft u een middelloonregeling? Dan ontvangt u nog een voorschotnota's en een eindafrekening over 2019.

4. Uw deelnemersbestand is actueler
Dat komt omdat wij uw gegevens sneller ontvangen en kunnen verwerken. Op mijnpgbdesk.nl vindt u een overzicht van uw werknemers die pensioen bij ons opbouwen.

Dit zijn de voordelen voor uw werknemers:
1. Uw werknemers hebben altijd een actueel overzicht van hun pensioen
Op mijnpgbpensioen.nl hebben uw werknemers altijd en overal toegang tot hun pensioengegevens. Deze gegevens werken wij elke maand bij. Dat doen wij aan de hand van de gegevens die wij van u (of uw administratiekantoor) krijgen.

2. Uw werknemers worden sneller en beter geïnformeerd
Bijvoorbeeld als uw werknemers in- of uit dienst gaan. Dat komt omdat wij uw gegevens sneller ontvangen.
Waar moet ik op letten als ik een UPA-bericht opstuur?
Heeft u een beschikbare premieregeling of een gecombineerde regeling. U vindt onze 'handleiding aanlevering via UPA' hier. 
UPA-webinars
We kunnen u het beste met beelden laten zien hoe u uw administratie klaarmaakt voor UPA. En wat u moet doen om een juist en volledig UPA-bericht in te sturen. Daarom organiseerden we een tweetal UPA-webinars. De UPA-webinars zijn online bijeenkomsten speciaal voor werkgevers met een middelloonregeling en hun administratiekantoren waarin u een presentatie volgt. Omdat de live webinars al hebben plaatsgevonden, kunt u geen vragen meer aan de presentatoren stellen. Wél kunt u de opname bekijken. U kunt uw eventuele vraag sturen naar upa@pensioenfondspgb.nl
Veelgestelde vragen over UPA
Ben ik verplicht om over te gaan op UPA?
Ja, dat is verplicht. Wanneer deze verplichting ingaat, hangt af van uw pensioenregeling. De overgang op UPA heeft voordelen voor u, maar ook voor ons. Als iedereen zijn gegevens op dezelfde manier aanlevert, wordt onze pensioenadministratie namelijk sneller en efficiënter.

Als u een beschikbare premieregeling heeft:
U bent vanaf 1 januari 2018 verplicht om uw gegevens via UPA aan te leveren.

Als u een middelloonregeling heeft:
U bent vanaf 2019 verplicht om uw gegevens via UPA aan te leveren.
Wat moet ik doen als ik overga op een ander salarispakket?
Het is belangrijk dat u dit zo snel mogelijk aan ons doorgeeft. Dan nemen wij contact op met uw nieuwe softwareleverancier. Zodat hij ervoor kan zorgen dat uw salarispakket geschikt is voor UPA-aanlevering.

Is uw nieuwe softwareleverancier al klaar voor UPA-aanlevering?
Dan hoort u van ons en/of uw softwareleverancier wat u zélf moet doen om uw administratie klaar te maken voor UPA.

Is uw nieuwe softwareleverancier nog niet klaar voor UPA-aanlevering?
Dan moet uw softwareleverancier eerst aanpassingen doen aan zijn pakket. Als dat is gebeurd, hoort u dat van ons. Zodat u uw administratie kunt klaarmaken voor UPA. Tot die tijd stuurt u een handmatig UPA-bericht naar ons op.
Ik doe mijn administratie zelf en heb geen salarispakket. Wat moet ik doen?
Dan neemt u contact met ons op. Wij zorgen er dan voor dat u een handmatig UPA-bericht naar ons kunt opsturen.
Wij houden dit overzicht zo actueel mogelijk. Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u ons altijd bellen of mailen.

Dan belt u ons op : 020 541 83 33
Of u mailt ons via  : upa@pensioenfondspgb.nl
Heeft u vragen over UPA?
Wij helpen u graag. U kunt ons UPA-team bellen op 020 541 83 33 of mailen via upa@pensioenfondspgb.nl.