Aanmelden

Pensioenaangifte met UPA

U wilt een snelle en efficiënte pensioenadministratie. Daarom verandert de manier waarop u uw pensioengegevens aan ons doorgeeft. Op deze pagina leest u wat UPA is en wat dit voor u betekent.

 

Bekijk ons filmpje

In 1 minuut krijgt u een beeld van wat UPA inhoudt. 

 

 PGB Video ‭[1]‬

Bekijk de speciale UPA-webinar

 

 PGB Video ‭[2]‬

 

De UPA-webinar voor werkgevers met een middelloonregeling en administratiekantoren geeft u antwoord op vragen als: Wat verandert er voor mijn administratie? Wat doet mijn softwareleverancier? En wat moet ik zelf doen?

 

De webinar duurt 39 minuten. Omdat dit een video is van de webinar op 27 november 2018, kunt u geen vragen meer tijdens de webinar stellen. U kunt wel uw vraag stellen via upa@pensioenfondspgb.nl. U krijgt dan zo snel mogelijk antwoord. 

 

Wat is UPA en hoe werkt het?
UPA staat voor Uniforme Pensioen Aangifte. Dat is een nieuwe standaard om direct vanuit het salarispakket gegevens door te geven. Snel, efficiënt en met weinig kans op fouten.

Als u zelf de administratie doet:
Via uw salarispakket geeft u elke maand (of elke 4 weken) de gegevens aan ons door. Dat gaat via een UPA-bericht. Wij halen alle salaris- en dienstverbandgegevens uit dit bericht. Op basis van deze gegevens krijgt u een factuur. 

Zitten er fouten in uw UPA-bericht? Dan ziet u dit direct terug in uw salarispakket en op mijnpgbdesk.nl.
U corrigeert deze fouten zelf in uw salarispakket. Daarna stuurt u een gecorrigeerd UPA-bericht naar ons op.

Als iemand anders uw administratie doet:
Dan machtigt u uw administratiekantoor. Zodat zij namens u UPA-berichten naar ons kunnen opsturen. U leest onder 'Hoe bereid ik mijn administratie voor op UPA?' hoe u deze machtiging afgeeft.

Handleiding aanleveren via UPA
Heeft u een beschikbare pensioenregeling? Kijkt u dan in deze handleiding voor meer informatie over de pensioenaangifte via UPA. Heeft u een middelloonregeling? Kijkt u dan in deze handleiding.
Wanneer ga ik over op UPA?
Dat hangt af van de pensioenregeling die u heeft.

Als u een beschikbare premieregeling heeft:
Vanaf 1 januari 2018 sturen werkgevers met een beschikbare premieregeling hun pensioengegevens aan ons via UPA.

Als u een middelloonregeling heeft:
Vanaf 1 januari 2019 sturen werkgevers met een middelloonregeling hun pensioengegevens aan ons via UPA.
Hoe bereid ik mijn administratie voor op UPA?
Waar moet ik op letten als ik een UPA-bericht opstuur?
Heeft u een beschikbare premieregeling of een gecombineerde regeling? Dan vindt u de 'handleiding aanlevering via UPA' hier. 

Heeft u een middelloonregeling? Dan vindt u de 'handleiding aanlevering via UPA' hier.
Veelgestelde vragen over UPA
Ben ik verplicht om over te gaan op UPA?
Ja, dat is verplicht. Wanneer deze verplichting ingaat, hangt af van uw pensioenregeling. De overgang op UPA heeft voordelen voor u, maar ook voor ons. Als iedereen zijn gegevens op dezelfde manier aanlevert, wordt onze pensioenadministratie namelijk sneller en efficiënter.

Als u een beschikbare premieregeling heeft:
U bent vanaf 1 januari 2018 verplicht om uw gegevens via UPA aan te leveren.

Als u een middelloonregeling heeft:
U bent vanaf 2019 verplicht om uw gegevens via UPA aan te leveren.
Wat moet ik doen als ik overga op een ander salarispakket?
Het is belangrijk dat u dit zo snel mogelijk aan ons doorgeeft. Dan nemen wij contact op met uw nieuwe softwareleverancier. Zodat hij ervoor kan zorgen dat uw salarispakket geschikt is voor UPA-aanlevering.

Is uw nieuwe softwareleverancier al klaar voor UPA-aanlevering?
Dan hoort u van ons en/of uw softwareleverancier wat u zélf moet doen om uw administratie klaar te maken voor UPA.

Is uw nieuwe softwareleverancier nog niet klaar voor UPA-aanlevering?
Dan moet uw softwareleverancier eerst aanpassingen doen aan zijn pakket. Als dat is gebeurd, hoort u dat van ons. Zodat u uw administratie kunt klaarmaken voor UPA. Tot die tijd stuurt u een handmatig UPA-bericht naar ons op.
Ik doe mijn administratie zelf en heb geen salarispakket. Wat moet ik doen?
Dan neemt u contact met ons op. Wij zorgen er dan voor dat u een handmatig UPA-bericht naar ons kunt opsturen.
Wij houden dit overzicht zo actueel mogelijk. Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u ons altijd bellen of mailen.

Dan belt u ons op : 020 541 83 33
Of u mailt ons via  : upa@pensioenfondspgb.nl
Heeft u vragen over UPA?
Wij helpen u graag. U kunt ons UPA-team bellen op 020 541 83 33 of mailen via upa@pensioenfondspgb.nl.

 

 

 

 

 

 

 

 

 Inhoudseditor

Snel naar:

  Handleiding aanleveren via UPA:

 
 
  Hoe u uw administratie klaar maakt voor UPA:

  Stappenplan Beschikbare premieregeling  


  Stappenplan Middelloonregeling