Aanmelden

 

 

Ik ben werkgever


Pensioenaangifte met UPA

U wilt een snelle en efficiënte pensioenadministratie. Daarom verandert de manier waarop u uw pensioengegevens aan ons doorgeeft. Op deze pagina leest u wat UPA is en wat dit voor u betekent.

Bekijk ook ons filmpje:


 

Wat is UPA en hoe werkt het?
UPA staat voor Uniforme Pensioen Aangifte. Dat is een nieuwe standaard om direct vanuit het salarispakket gegevens door te geven. Snel, efficiënt en met weinig kans op fouten.

Als u zelf de administratie doet:
Via uw salarispakket geeft u elke maand (of elke 4 weken) de gegevens aan ons door. Dat gaat via een UPA-bericht. Wij halen alle salaris- en dienstverbandgegevens uit dit bericht. Op basis van deze gegevens krijgt u een factuur. 

Zitten er fouten in uw UPA-bericht? Dan ziet u dit direct terug in uw salarispakket en op mijnpgbdesk.nl.
U corrigeert deze fouten zelf in uw salarispakket. Daarna stuurt u een gecorrigeerd UPA-bericht naar ons op.

Als iemand anders uw administratie doet:
Dan machtigt u uw administratiekantoor. Zodat zij namens u UPA-berichten naar ons kunnen opsturen. U leest onder 'Hoe bereid ik mijn administratie voor op UPA?' hoe u deze machtiging afgeeft.

Handleiding aanleveren via UPA
In deze handleiding vindt u meer informatie over de pensioenaangifte via UPA.
Wanneer ga ik over op UPA?
Dat hangt af van de pensioenregeling die u heeft.

Als u een beschikbare premieregeling heeft:
Vanaf 1 januari 2018 sturen werkgevers met een beschikbare premieregeling hun pensioengegevens aan ons via UPA.

Als u een middelloonregeling heeft:
U gaat vanaf 2019 over op UPA. In de loop van dit jaar krijgt u hierover meer informatie.
Hoe bereid ik mijn administratie voor op UPA?
Heeft u een beschikbare premieregeling of een gecombineerde regeling? Dan vindt u hieronder meer uitleg. 

Als u uw administratie zelf doet:
Heeft u een bedrijf:
- in de Groothandel in Bloemen en Planten? Dan bekijkt u hier het stappenplan.
- in de Zeevisserij of een gecombineerde pensioenregeling? Dan bekijkt u het stappenplan hier.
- met een middelloonregeling? Dan vindt u hier eind 2018 het stappenplan.

Bekijk hier hoe u een inzenderaccount aanmaakt.

Als u uw administratie uitbesteedt:
Dan bekijkt u hier het stappenplan.

Bekijk hier hoe u uw service- of administratiekantoor machtigt voor mijnpgbdesk.nl en UPA.

Als u een administratiekantoor bent:
Dan bekijkt u hier het stappenplan.
Waar moet ik op letten als ik een UPA-bericht opstuur?
Heeft u een beschikbare premieregeling of een gecombineerde regeling? Dan vindt u de 'handleiding aanlevering via UPA' hier. Heeft u een middelloonregeling? Eind 2018 plaatsen wij een aangepaste handleiding op deze site. 
Veelgestelde vragen over UPA
Ben ik verplicht om over te gaan op UPA?
Ja, dat is verplicht. Wanneer deze verplichting ingaat, hangt af van uw pensioenregeling. De overgang op UPA heeft voordelen voor u, maar ook voor ons. Als iedereen zijn gegevens op dezelfde manier aanlevert, wordt onze pensioenadministratie namelijk sneller en efficiënter.

Als u een beschikbare premieregeling heeft:
U bent vanaf 1 januari 2018 verplicht om uw gegevens via UPA aan te leveren.

Als u een middelloonregeling heeft:
U bent vanaf 2019 verplicht om uw gegevens via UPA aan te leveren.
Wat moet ik doen als ik overga op een ander salarispakket?
Het is belangrijk dat u dit zo snel mogelijk aan ons doorgeeft. Dan nemen wij contact op met uw nieuwe softwareleverancier. Zodat hij ervoor kan zorgen dat uw salarispakket geschikt is voor UPA-aanlevering.

Is uw nieuwe softwareleverancier al klaar voor UPA-aanlevering?
Dan hoort u van ons en/of uw softwareleverancier wat u zélf moet doen om uw administratie klaar te maken voor UPA.

Is uw nieuwe softwareleverancier nog niet klaar voor UPA-aanlevering?
Dan moet uw softwareleverancier eerst aanpassingen doen aan zijn pakket. Als dat is gebeurd, hoort u dat van ons. Zodat u uw administratie kunt klaarmaken voor UPA. Tot die tijd stuurt u een handmatig UPA-bericht naar ons op.

Als u een middelloonregeling heeft:
U hoeft nog niets te doen. Dat komt omdat u pas vanaf 2019 overgaat op UPA.
Ik doe mijn administratie zelf en heb geen salarispakket. Wat moet ik doen?
Dat hangt af van de pensioenregeling die u heeft.

Als u een beschikbare premieregeling heeft:
Dan neemt u contact met ons op. Wij zorgen wij er dan voor dat u een handmatig UPA-bericht naar ons kunt opsturen.

Als u een middelloonregeling heeft:
U hoeft niets te doen. Dat komt omdat u pas vanaf 2019 overgaat op UPA.
Wij houden dit overzicht zo actueel mogelijk. Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u ons altijd bellen of mailen.

Als u een beschikbare premieregeling heeft:
Dan belt u ons op : 020 541 81 80
Of u mailt ons via  : upa@pensioenfondspgb.nl

Als u een middelloonregeling heeft:
Dan belt u ons op : 020 541 83 00
Of u mailt ons via  : upa@pensioenfondspgb.nl