Jaarverslag Pensioenfonds PGB

13-5-2020
In 2019 heeft Pensioenfonds PGB meer belegd in investeringen met een maatschappelijk verantwoord of duurzaam doel. Deze zogenaamde ‘impactbeleggingen’ namen toe van € 194,2 miljoen per eind 2018 tot € 654,4 miljoen eind 2019. Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde MVB-jaarverslag van Pensioenfonds PGB.

De grote toename komt vooral door nieuwe investeringen in groene obligaties. Dit zijn leningen aan overheden of bedrijven met als doel om duurzame projecten te financieren. Pensioenfonds PGB deed vorig jaar mee aan de eerste groene staatslening van de Nederlandse overheid. Deze belegging was eind 2019 € 364,2 miljoen waard.

CO2-voetafdruk
De CO2-voetafdruk van de beleggingen bleef in 2019 ongeveer gelijk. Hierbij is overigens alleen gekeken naar de gemiddelde uitstoot van broeikasgassen via beleggingen in beursgenoteerde ondernemingen.
Tot nu toe had Pensioenfonds PGB geen gericht beleid om de voetafdruk te verkleinen. Dat is vanaf dit jaar wel de ambitie, aldus bestuurslid Rob Heerkens (balansbeheer). “We willen graag een bijdrage leveren aan het klimaatakkoord in Parijs door onze voetafdruk zichtbaar te verkleinen. Hoe we dat gaan doen, wordt in 2020 uitgewerkt”, zegt hij in het MVB-jaarverslag 2019.

U leest hier het volledige MVB-jaarverslag 2019. De hoofdpunten vindt u in de thema-uitgave van ons jaarverslagmagazine.

Behalve het MVB-jaarverslag is ook het Jaarverslag 2019 van Pensioenfonds PGB gepubliceerd. Hierin stelt bestuursvoorzitter Jochem Dijckmeester dat Pensioenfonds PGB net als andere pensioenfondsen een moeilijke start heeft gehad in 2020 door de gevolgen van de coronapandemie.

In 2019 kon de rentedaling nog worden opgevangen met een rendement van 16%. In de eerste maanden van dit jaar werd het pensioenfonds van twee kanten geraakt: de rente ging nog verder omlaag en de aandelenkoersen daalden sterk.

Vooruitblik 2020
Door deze ontwikkelingen zijn de vooruitzichten somber. Het bestuur maakt zich zorgen over de financiële situatie, ook al is het nu nog te vroeg om conclusies te trekken over de kans op een verlaging van de pensioenen in 2021. Dat wordt bepaald door de situatie aan het eind van het jaar.

De kans dat het bestuur in het najaar toch niet hoeft te beslissen tot een extra forse premieverhoging in 2021 is door de veranderde omstandigheden nagenoeg verdwenen.

Over de toekomst van het Nederlandse pensioenstelsel zegt het bestuur in het jaarverslag dat het vooral belangrijk is dat er een simpel uit te leggen pensioen uit de bus komt, met herkenbare solidariteit en risicodeling. Zodat het vertrouwen in pensioen weer toeneemt.

U leest hier het Jaarverslag 2019 van Pensioenfonds PGB.
U leest hier ons nieuwsbericht van oktober 2019 over het voornemen om de premie in 2021 te verhogen.